OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Věčně lákavý obrázek pyramid, zvířený písečný prach až nepřirozeně zastiňující denní světlo a téměř nadpřirozená postava ohánějící se hromovou holí, kolem níž doširoka rozevírá své zubaté tlamy hned několik evidentně rozladěných vlků. Přichází armagedon? Obal dlouho (tedy přesněji tři roky) a s napětím očekávané novinky ICED EARTH je v tomhle směru naprosto jednoznačný a již zaručeným způsobem prezentuje scénu jako hrom pro grandiózně temný a zároveň velkokapacitní příběh. Ale odkud ho vlastně začít?
Vlastně si vůbec nejsem jistý tím, že to tentokráte jediný a jedinečný prezident zmrzlé země Jon Schaffer věděl. Jistě, elegantně opustil historická témata (včetně těch amerických, s nimiž slavil takový úspěch), prozřetelně navázal na jeden ze svých již ověřených nápadů (aneb zapokračoval ve fantasy-thrillerovém příběhu rozehraném na albu „Something Wicked This Way Comes“ (1998), z nějž jsme mimochodem předmětnou závěrečnou trilogii nově v podání Tima „Rippera“ Owense mohli slyšet na letošním EP „Overture Of The Wicked“), a když měl po stránce lyrické jasno, přiložil také trsátko ke strunám. Potud bez připomínek. Jenže ouha, ruka vytrénovaná miliónnásobným drhnutím druhově naprosto identických riffů oproti dřívějšku jakoby najednou chvílemi sama nevěděla, co si počít, a tak jí Jon musel v několika případech vést násilím. Což neudělal dobře, neboť jak známo to, co vzniká z donucení, nebývá příliš často úspěšné.
A tak poté, co se tradičně ošidná personální situace v ICED EARTH zase jednou jakžtakž zklidnila, poté, co všichni jejich příznivci dostali dostatečný časový prostor k tomu, aby si zvykli na Owensův hlasový projev, přichází kapela s osmým řadovým albem obhájit své dávno výsostné území v království heavy metalu, ovšem jednoduché to proto mít nebude ani omylem. Na to se zdá být její čerstvá práce, vedená v tom nejklasičtějším duchu ICED EARTH, až příliš rutinní a proto místy až příliš nepřesvědčivá. Celé nahrávce v první řadě schází výrazné a jednoznačné „taháky“ (takové jakými v minulosti byly třeba „Burnt Offerings“, „The Hunter“, „Stand Alone“, „Dracula“ či „Declaration Day“), důrazné, uzemňující a beze všech pochybností představující zásadní múzickou inspiraci páně Schafferova. Ano, do jisté míry by za ně mohly být považovány „A Charge To Keep“, singlovka „Ten Thousand Strong“, „When Start Collide (Born Is He)“ nebo temně chytlavá instrumentální intra „Overture“ a „Something Wicked Pt. 2“, ale v jejich případě se zkrátka nemůžu zbavit dojmu, že ideální rolí by pro ně bylo spíše doplnění opravdových „taháků“ na naprosto dokonalém albu, o němž lze s jistotou říct, že netrpí žádnými „vycpávkami“. A bez takových skladeb úspěch jednoduše sklízet nelze, obzvláště když zbytek hracího času alba je pojat skutečně ryze pragmaticky. Riffy nejednoznačné a málo adresné („Something Wicked Pt. 1“, „Order Of The Rose“), melodické linky jakbysmet („Setian Massacre“, „Retribution Through The Ages“), a když už některý ten nápad v obou zmíněných směrech obstojí, pošlape ho zase délka skladby („The Clouding“). Jakoby zemi nekonečného ledu na moment objala nenechavá chapadélka oblevy, zpod jejichž drtivých stisků na pár místech vytekly tenoučké pramínky vody.
Možná je to tedy dobou, pod jejímž vlivem očekávám(e) od velkých jmen velké věci, na jejichž pozadí strach o budoucnost heavy metalu alespoň na chvíli vybledne jako vzpomínka na bezesnou noc, možná je to prostě jen tím, že ICED EARTH dosud nikdy nemuseli přešlapovat na místě, ale „Framing Armageddon: Something Wicked Pt. 1“ rozhodně nemám za album, na které by kapela formátu floridských mohla být pyšná. Někdo jiný snad možná ano, ale ICED EARTH tedy rozhodně ne. Ne, Jone, opravdu ne.
V rámci stylu pořád ještě velmi slušné album, v rámci samotné diskografie ICED EARTH ovšem znatelný kvalitativní pokles. Přichází armagedon? Uvidíme za rok, kdy nás má čekat druhé pokračování "něčeho bezbožného".
6,5 / 10
Jon Schaffer
- kytary, baskytara
Tim Owens
- zpěv
Brent Smedley
- bicí
Tim Mills (host)
- kytara
Dennis Hayes (host)
- baskytara
1. Overture
2. Something Wicked (Pt.1)
3. Invasion
4. Man´s Motivation
5. The Setian Massacre
6. A Charge To Keep
7. Reflections
8. Ten Thousand Strong
9. Execution
10. Order Of The Rose
11. Cataclysm
12. The Clouding
13. Infiltrate And Assimilate
14. Retribution Through The Ages
15. Something Wicked (Pt.2)
16. The Domino Decree
17. Framing Armageddon
18. When Start Collide (Born Is He)
19. The Awakening
Dystopia (2011)
The Crucible Of Man: Something Wicked Pt. 2 (2008)
Framing Armageddon: Something Wicked Pt. 1 (2007)
Overture Of The Wicked (EP) (2007)
Alive in Athens DVD (DVD) (2007)
Gettysburg (1863) (DVD) (2005)
The Blessed and the Damned (2004)
Glorious Burden (2004)
The Reckoning (EP) (2004)
Tribute To The Gods (2002)
Dark Genesis (2002)
Horror Show (2001)
Alive In Athens (1999)
Melancholy (EP) (1999)
Something Wicked This Way Comes (1998)
Days Of Purgatory (1997)
The Dark Saga (1996)
Burnt Offerings (1995)
Night Of The Stormrider (1992)
Iced Earth (1991)
Vydáno: 2007
Vydavatel: SPV
Stopáž: 68:57
Produkce: Jim Morris a Jon Schaffer
Studio: Soaring Eagle Sound - Indiana, USA
Jon Shaffer má rád znovuoživování starých písní novými hlasy, to už dokázal nejednou. Ovšem na čtyřskladbové předzvěsti novinky "Overture Of The Wicked" si dovolil skutečně hodně - to když pustil Tima Owense do klasik pana Barlowa. Potvrdil tak jen fakt, že ač je bývalé jidášské hrdlo jistě skvěle disponované, jeho halfordovské mečení a našponované výšky (a výkřiky áááááá) spolehlivě zabíjí melancholii i v těch nejklasičtějších písních. A co si posluchač odnese z poslechu aktuálního "Armageddonu"? Není toho mnoho, neb mistr Shaffer se zřejmě definitině zařadil mezi totálně nápadově vydojené umělce. Možná "A Charge To Keep" s mohutným sborem, možná rychlovka "Ten Thousand Strong", možná refrén "Infiltrate And Assimilate" - což je pochopitelně šíleně málo. Navíc ta příšerná stopáž! Je to nuda, Jone, prostě nuda!
Jsem poměrně zatvrzelým příznivcem ICED EARTH, ale první poslech novinky se mnou málem fláknul. Nemohl jsem uvěřit. Hudba, plus, mínus, dobře. Ale ten zvuk! Všechno to znělo jak předprodukční demáč. Syrové, neučesané, bez kudrlinek, bicí jak papundeklový krabice a jediný slušně znějící song bylo intro. Od té doby se ovšem lecos změnilo. Nahrávka je sice stejná, ale já si zvykl. A po čase který jsem jí věnoval se ukázalo, že kromě podivného celofánu skrývá vlastně celkem slušný materiál, z něhož jediný ošklivý, zlý, nepěkná věc je asi jen dvojice skladeb po excelentní "The Clouding". Takový šlehy jako je třeba "Setian Massacre" se svou bombastickou předehrou aby člověk v hevíku pohledal. Nejsem si moc jistý přáním Shaffera, který se nechal slyšet že by rád, aby byla novinka v diskografii IE něčím jako "The Wall" v diskografii PINK FLOYD. Od toho leží na ledové zemi kotoučky jiného kalibru. Pravdou ovšem je, že je "Framing Armageddon" slušné power metalové album a já i přes počáteční rozčarování nejsem zklamán. A zase si přisadím. Owens je možná dobrý pěvec/imitátor, ale mé srdce patří Mattovi.
Mi se to taky líbí. P.S.: Po více posleších to fakt není nic moc, a Ten Thousand Strong (wow!) to moc nezachrání.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.